Viime viikon keskiviikkona 11.1 Anna Juusela tuli kertomaan meidän Intoo-ryhmälle visuaalisen markkinoinnin saloista. Saimme kuulla hänen ajatuksiaan niin kivijalka-liikkeen kuin sähköisen markkinoinnin visuaalisen ulkoasun merkityksestä. Ja jälleen kerran on pää täynnä uutta tietoa :D
Juusela on aikamoinen kaupan alan konkari - hän keräsi alalta konkreettista kokemusta seitsemän vuoden ajan Bestseller-ketjussa, missä hän vuosien varrella työskenteli muun muassa myyjänä, myymäläpäällikkönä ja somistajana. Hänen visuaalisesta silmästään kertoo vahvasti se, että nuortenvaateliike Onlyn maajohtaja oli pyytänyt Juuselaa somistamaan ja avaamaan Kööpenhaminan "multibrand" myymälän Only-merkin osastoa vuonna 2008. Näin lähes viisi vuotta kaupan alalla työskennelleenä saavutus teki minuun aikamoisen vaikutuksen! :) Töiden ohella Juusela on myös ehtinyt kouluttautua: vuonna 2014 hän valmistui Haaga-Heliasta taloushallinnon/kirjanpidon tradenomiksi ja 2005 vaatetusalan muotoilijaksi Seinäjoen Ammattikorkeakoulusta.
Tällä hetkellä Juusela pyörittää Yanca-nimistä kouluttaja/konsultti-yritystä, jonka hän perusti tradenomi-opintojensa ohessa vuonna 2011. Lisää tietoa yrityksestä saat osoitteesta: www.yanca.fi *:)
Ammattilaisen luento pistää aina miettimään ja niin myös Juuselan tapauksessa. Parhaiten mieleeni jäivät hänen sanansa julkisivun tarkistuksen ja myymälän näyteikkunan sekä muun esille laiton yhteneväisyyden merkityksestä. Erittäin usein liikkeeseen tulee mentyä takaoven kautta, jonka seurauksena henkilöstö saattaa välillä olla aivan pihalla siitä, miltä se asiakkaille näkyvä julkisivu näyttääkään. Onneksi Stellassa me viemme päivittäin ständin ja kukkaset ulos, jonka ansiosta myymälän etuala tulee joka päivä tarkistettua. :D Kuitenkin näyteikkunan ja esille laiton yhteneväisyyden lisääminen on asia, mihin olemme vasta viime aikoina alkaneet kiinnittämään enemmän huomiota :) Samoin olemme alkaneet muokata sosiaalisen median markkinointia nyt yhteneväisemmiksi saatuamme hyviä vinkkejä siihen.
Edellä mainittujen ohella ajatuksia herättivät sisään ostossa rönsyilemisen välttäminen ja uusien ideoiden jatkuva työstäminen. Kaupan alalla kilpailu on kiihtynyt entisestään verkkokaupan lisääntymisen seurauksena ja kivijalka-liikkeet joutuvat yhä enemmän pohtimaan uusia mahdollisia lisäpalveluita joita voisivat asiakkaille tarjota. Lisäksi yksityiskohtien merkitys ja saman kuvaustaustan käyttäminen olivat mielestäni erittäin hyviä pointteja luennon aikana :) Luennon jälkeen oli fiilis, että visuaalista markkinointia on kaupan alalla ihan kaikkialla :D
Suosittelen lämpimästi Juuselan luennolle menemistä jos siihen vain tarjoutuu mahdollisuus :) Kyseessä on erittäin inspiroiva puhuja, jolta saat varmasti uusia ideoita!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti